Budování drilů

Toto téma lze uchopit z mnoha úhlů a ještě se k němu určitě vrátíme. Dnes bychom se chtěli věnovat tomu, jak využít naplno potenciál drilů.

Pokud trénujete svůj tým pravidelně a máte možnost s drily pracovat dlouhodobě, měli byste se snažit z drilů vytěžit co nejvíce. Obzvlášť pokud nepodléháte tlaku svých spoluhráčů, kteří by rádi celý trénink jen hráli fríčko, ale poctivě drilujete herní situace.

Nezbytně nutné je vědět, proč zařazuji konkrétní dril do tréninku, chápat, jakou herní situaci simuluje, co přesně se drilem trénuje. Dělat dril jen proto, že jste ho viděli u lepšího týmu nemá smysl. Některé věci jsou u různých drilů důležitější, jiné zase vedlejší. U některého drilu nám jde především o hody, jindy o timing, jindy o využití prostoru atd. Dbejte na to, abyste nejen vy chápali, o co v drilu jde, ale aby to chápali hlavně vaši hráči. Ideálně si samozřejmě trénujeme vše, ale nemá smysl se u drilů zaměřených na timing na hráče zlobit za nepovedený hod a podobně.

Ve chvíli, kdy tyto aspekty konkrétního drilu chápu, mohu začít s drilem pracovat. Při prvním zavedení drilu je potřeba důkladně vysvětlit, co je v drilu nejdůležitější, na co se mají hráči zaměřit. Pokud se budou soustředit na jinou věc, dril už nebude tak efektivní. Je dobré mít představu, jak by dril měl vypadat v ideálním případě a pokud se bude průběh drilu od této představy lišit, snažte se i za cenu zastavení drilu vaší představě přiblížit. Ve chvíli, kdy hráči pochopí princip a priority drilu, můžete do drilu zařazovat malé změny, na které musí hráči reagovat. Hráči se tak musí soustředit na novou věc a prioritu drilu musí dělat podvědomě.

Jako příklad nám poslouží snad nejznámější dril Angel a to hlavně proto, že ho všichni znáte, možná ho už ani v týmu neděláte, protože jste z něj vytěžili vše, co se dalo.

Pro jistotu vyjmenujeme dovednosti, které se u Angela trénují

  1. timing
  2. trefování hodů na krátkou vzdálenost, především upliny
  3. koncentrace celého týmu a schopnost udržet disk ve hře větší počet přihrávek
  4. který hod použít při náběhu zleva/zprava (pro nováčky)

Jak by tedy mohlo stavění drilu vypadat?

  1. Běžný Angel, nabíhá se křížem, disk létá po obvodu drilu s pivotem od druhého zástupu. Hráči se snaží náběh načasovat tak, aby před nimi hráč chytil disk a mohl rovnou házet dál. Zkušenější hráči časují náběh i s fejkem (dump -> upline). Ideálně mít jasný cíl, např. 20 hodů bez chyby. Cíl časem posouvejte a klidně splňte víckrát za trénink.
  2. Hází se jen insidy (případně v hale hody horem). Nemění se jen časování a směr hodů, ale hlavně časování náběhů – hráči musí po chytu pivotovat do protipohybu.
  3. Dril děláme na různé vzdálenosti, jak do dálky, tak do šířky. Dopředu rozmístíme kužely, pokud splníme cíl na jednu vzdálenost, přecházíme na jinou.
  4. Hráči mohou nabíhat 2 způsoby, buď dump -> upline nebo long -> incut. Časování je opět jiné.

    Následující úpravy mají za cíl vytrhnout dril ze stereotypu, takzvaně dril “rozbijí” a hráči jsou nuceni dril co nejdříve “spravit”. To je nutí improvizovat, přemýšlet.

  5. 1-2 hráči mají rozlišovací dres a vždy běhají na dlouhou. Házeč musí svůj navazující náběh trošku upravit, aby dril spravil.
  6. 1-2 hráči mají jiný rozlišovací dres a vždy házejí dlouhou. Ostatní hráči tak musí sledovat, na koho nabíhají, podle toho náběh upravit. V tuto chvíli už je pravidel tolik, že si hráči téměř nemohou dovolit se na dril nesoustředit.
  7. 1-2 hráči jsou poache, hlavně brání dlouhou, případně i krátké hody. Podle úrovně hráčů jsou buď aktivnější nebo pasivnější. Házeče nutí sledovat situaci ve hře celou dobu.
  8. Dovolíme hráčům se tzv. “prověřovat”. Pokud má disk hráč v zástupu a nabíhač fejkuje dump, aby pak zasekl na upline, může mu disk hodit, aby si ověřil, jestli dává pozor a nedělá fejk jen pro fejk. Ten disk chytne, vrátí házeči a pokračuje na upline. Nebo může nabíhače odmávnout a nechat ho vymyslet jiný náběh.

Jak vidíte, těch možností, jak si dril ztížit a upravit je nepřeberně. Zpočátku to může připomínat chaos, ale pokud se vám povede v drilu zorientovat, bude dril mnohem zábavnější a přínosnější. Doporučujeme se ke všem nadstavbám dostávat postupně, vždy až se zautomatizují předchozí úrovně. Nezapomeňte, jaká je hlavní priorita drilu (v našem případě timing) a dbejte na to, aby hráči měli tuto prioritu na paměti při každé změně. Některá nadstavba může prioritu drilu změnit – to je v pořádku, ale musíte to vysvětlit hráčům. Nebojte si vymyslet vlastní vylepšení nebo se nám ozvat pro konzultaci, pokud byste si nebyli jistí.

To by bylo pro dnešek vše, nebojte se nechat koment nebo se nám ozvat soukromě.